Quebrada de Humahuaca

English, Deutsch, Español ↑

Rood zand, heuvels en bergen met verschillende kleuren, indianendorpjes… ik vind het noorden van Argentinië zó mooi! En dan heb je daar ook nog eens de Quebrada de Humahuaca. Prachtig.

De Quebrada de Humahuaca is een vallei in Jujuy, een provincie in het noorden van Argentinië. Deze vallei wordt al jaren – duizenden jaren – gebruikt als belangrijke culturele- en handelsroute. De route, de Camino Inca, loopt langs de rivier ‘Río Grande’ en begint ergens hoog in het Andesgebied en eindigt zo’n 150 kilometer zuidelijker, waar de Río Grande samenvloeit met de rivier ‘Río Leone’. In het gebied heb je verschillende plaatsjes, waarvan ik (van noord naar zuid) Humahuaca, Tilcara en Purmamarca heb bezocht. Ik was verliefd. In Purmamarca ben ik zelfs twee keer geweest, ik kon gewoon niet gelijk vanuit Humahuaca weer terug naar de stad Salta (bevindt zich zo’n 3 uur met de bus vanuit Purmamarca).

Purmamarca

In Purmamarca vond ik de ‘Cerro de seite colores’ (heuvel met de zeven kleuren) al heel mooi, maar een cadeautje was de  Serranía de Hornocal. Ik reisde in dit gebied samen met Juan, een jongen uit Buenos Aíres. Hij had van een andere reiziger gehoord dat je de Serranía de Hornocal kon bezoeken door ergens op de brug in Humahuaca te gaan staan en dan zouden we daar wel auto’s vinden met wie we op pad konden. Omdat de kleuren bij zonsopkomst en zonsondergang het mooist schijnen te zijn, besloten we rond het eind van de middag richting de brug te lopen. Er was maar één brug, dus dat was goed te vinden. Na één keer op en neer te hebben gelopen konden we niet echt iets vinden wat leek op een gids. Er was ook nergens een bordje ofzo. We vielen blijkbaar op, want even later kwam er een vrouw naar ons toe met de vraag of wij ook zo graag naar die bergen met de vele kleuren wilden. Ja! Dat was wat wij wilden. Zij was er samen met haar moeder en zus en had al een auto gevonden die er heen wilde rijden, maar er was nog plek over. Binnen vijf minuten sprongen Juan en ik in de achterbak en kon het avontuur beginnen. We hadden geen idee waar we heen gingen en hadden ook niet echt het idee dat dit een professionele gids was ofzo, maar het was de enige mogelijkhed om er naar toe te gaan. En wat was het mooi…

Onderweg naar de Serranía de Hornocal

We zaten volgens mij wel een uur in de auto op een onverharde weg. We kwamen steeds hoger en op een gegeven moment zagen we Humahuaca in de verte als een klein dorpje in de vallei liggen. Onderweg zijn we nog één keer gestopt om van het uitzicht te genieten en toen gingen we door naar dat prachtige stukje quebrada (wat ravijn betekent).

Uitzicht op de vallei tijdens de stop onderweg naar de Serranía de Hornocal...

Uitzicht op de vallei tijdens de stop onderweg naar de Serranía de Hornocal…

En wat was het prachtig! Gelegen op ruim 4700 meter keken we dan uit over een heuvel/berg met de ‘veertien kleuren’. Voor we uitstapten werden we nog wel even gewaarschuwd voor de hoogte, want je lichaam is het niet gewend en je kan er zo van uit balans raken (letterlijk dan). Ik heb gelukkig nergens last van gehad en heb genoten van het uitzicht. Zoooo mooi!

Serranía de Hornocal

Ik raad echt iedereen aan om het noorden van Argentinië te bezoeken. Het is niet heel bekend onder backpackers van buiten Argentinië. Ik kwam er bijna alleen maar Argentijnen tegen die op vakantie/reis waren in eigen land. Ik had zelf eerst ook nooit van dit gebied gehoord, maar ben echt zo blij dat ik  er iets over hoorde/las en er naar toe ben gegaan! Uiteindelijk bleek het mijn favoriet tijdens de reis :)

Purmamarca

Vanuit Purmamarca heb je een prachtig uitzicht op de heuvels...

Vanuit Purmamarca heb je een prachtig uitzicht op de heuvels…

Tijdens de zonsopkomst in Purmamarca

Zo mooi! Nog voor het ging regenen ;)

Zo mooi! Nog voor het ging regenen 😉 (omgeving Tilcara)

Holaaaa!

Juan en de cactus

Prachtig uitzicht, omgeving Tilcara (met heel veel regen en onweer op komst)

Prachtig uitzicht, omgeving Tilcara (met veel regen en onweer op komst)

Wandelend in de omgeving van Tilcara... we moesten opschieten om voor de regen terug in het dorpje te zijn (wat gelukt was)

Wandelend in de omgeving van Tilcara… we moesten opschieten om voor de regen terug in het dorpje te zijn (wat gelukt is)

In de auto... op weg naar de Serranía de Hornocal

In de auto… op weg naar de Serranía de Hornocal

Onderweg naar de Serranía de Hornocal

In de achterbak van de auto! Het werd wel steeds kouder…